Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu’nun 27/12/2012 tarihinde gerçekleştirdiği 127. toplantısında ağır ve uzun araçlar ile yavaş hareket edebilen taşıtlarda ku LI anı 1 an arka işaret levhaları ve araç bordür reflektif şeritleri ile ilgili teknik düzenlemeler konusunda yaşanan sıkıntılar dile getirilmiş ve Bakanlığımız koordinesinde kurulması kararlaştırılan çalışma grubu oluşturularak sahte ve onaysız reflektif malzeme imal, satış ve kullanımına karşı yaptırımda bulunulmak üzere çalışma yapılmıştır.
Çalışma sonunda; Sanayi Genel Müdürlüğümüz koordinasyonunda Bakanlığımız Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü ile Jandarma Genel Komutanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı görev alanı kapsamında konuyla ilgili olarak gerekenlerin yapılacağı beyan edilmiştir. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından periyodik araç muayenelerinde sahte reflektör kullanımının “ağır kusur” sayılması için gerekli çalışmalar yapılması, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı tarafından yapılan yol denetimlerinde reflektörlerin olup-olmadığına bakılmasıyla birlikte araç üzerine uygulanmış olan reflektörlerin sahte olup olmadığının da denetlenmesi konusunda görüş birliğine varılmıştır. Ancak bu denetimlere geçilmeden önce denetimden habersiz olan son kullanıcının mağdur olmaması amacıyla 2 aylık bir geçiş süresi verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir. Bu geçiş süresi zarfında görsel ve yazılı basın kullanılmak suretiyle sahte reflektör kullanımının sonuçlarıyla ilgili olarak -Ülke genelinde kullanıcıların bilinçlendirilmesinin sağlanması hedeflenmektedir. Bakanlığımız Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü tarafından Ülkemiz genelinde gerek üretim yerlerinde ve gerek satış yerlerinde Piyasa Gözetimi ve Denetimi faaliyetleri 3 Haziran 2013 itibarıyla yapılmaya başlanarak piyasaya sahte reflektör arzının önlenme sürecine geçilmiştir. “Bilinçlendirme” ile “Piyasa Gözetimi ve Denetimi” süreçleri devam ederken 1 Kasım 2013 tarihinden itibaren de Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı denetiminde bulunan Araç Muayene İstasyonlarında, İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı marifetiyle de karayolunda yapılacak yol denetimlerinde sahte-gerçek reflektör tespiti yapılarak sahte olduğu belirlenen araç sahiplerine yasal yaptırım uygulanması hedeflenmektedir.
Adı geçen çalışma grubunda alınan karar ile bastırılmış olan Reflektör Denetleme Rehberleri aşağıda ismi bulunan çalışma grubu üyelerine, ilgili kurum ve kuruluşlara teslim edilmek üzere talep edilen adetlerde daha önce bildirilmiş olan adreslere aşağıdaki tabloda belirtilen miktarda yazımız ekinde gönderilmekte veya kurumların kendi iç birimlerine konu ile önceden bilgilendirmeleri süreleri göz önüne alınarak doğrudan ilgili birimlerine bilahare gönderilecektir.
Ayrıca Reflektör Denetleme Rehberi örnekleri, sektörle ilgili sivil toplum kuruluşlarına; federasyon, birlik ve derneklere de üyelerini sahte reflektör konusunda bilgilendirmelerini sağlamak amacıyla gönderilmektedir. Ülkemizde trafik can ve mal güvenliğinin sağlanması ve herhangi bir mağduriyet yaşanmaması için söz konusu ilgili sivil toplum kuruluşlarının üyelerine sahte/güvensiz reflektör ve reflektif şerit ,alıp-satmamaları ve kullanmamaları, gerçek/güvenli reflektör ve reflektif şerit kullanmaları hususunda gerekli uyarı ve bilgilendirmeleri yapmaları önem arz etmektedir.
Reflektör Denetleme Rehberindeki şekiller bilgi amaçlı verilmiş olup bu rehberler ışık yansıtıcı özelliğine göre sahte ürünlerle gerçek ürünleri birbirinden ayırt etmek için hazırlanmıştır. Şekil, renk, desen, uygulama yeri, boyut gibi kriterler bu çalışmada göz önüne alınmayıp sadece sahte ve gerçek arasındaki farkın bilinmesi, ekteki fener veya başka bir ışık kaynağı tutulduğu zaman yansıtıp yansıtmayacağı dikkate alınacaktır. Reflektif malzemelerin ilgili teknik düzenlemenin geri yansıtma şartlarını sağlayıp sağlamadığı, reflektif malzemeye yaklaşık 40-50 santimetreden ekte gönderilen fenerler ile dik şekilde ışık gönderilerek yansıyan ışığın yeterli olup olmadığının Orijinal numuneler ile karşılaştırılması ile anlaşılabilir. Eğer yansıma yok veya yetersiz ise reflektörler sahte/güvensizdir. Ayrıca orijinal tip onaylı güvenli reflektörler de zamanla özelliklerini kaybetmekte ve değiştirilmeleri gerekmektedir.
Bu reflektörler üzerinde yansıtmayı engelleyecek şekilde bazı son kullanıcılar tarafından sonradan yazıldığı anlaşılan; reklam yazısı, şirket-firma ismi, arka yazısı, slogan vb. harici yazılar da bulunmamalıdır.
Araç bordür işaretlemesinde kullanılan reflektif şerit kontrolünde ülke kodları, tip onay numaraları ve üretici firma logoları imalat aşamasında reflektif şeritlerin katmanları içine yazılmış olmalı ve tiner, aseton gibi çözücüler ile bıçak ucu kazımasıyla silinmeyecek şekilde olmalıdır. Ülkemizin onay kodu “e37″ olup bu kod numarası ülkeye göre değişebilmektedir. Halihazırda ülkemizden R104 onayı almış (‘e37′ kodlu) reflektif şerit bulunmamaktadır. Reflektör Denetleme Rehberindeki gerçek ürünler esas alınarak sahtesinin ayırt edilebilmesi mümkün olacaktır.
Reflektör ve/veya reflektif şeritler yapılan kontrol sonucunda ışık yansıtan gerçek reflektif malzemeler ise “Var/Gerçek” olarak değerlendirilecek, ışık yansıtmayan sahte malzemeler “Yok/Sahte” olarak değerlendirilecektir.