Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden alınan yazıda: Türk Malı Belgesi’nin Tanzim ve Onayına ilişkin Usul ve Esasların karşılıklı müzakere edilmesine ve uygulamacıların bilgilendirilmesine yönelik olmak üzere ,Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Avrupa Birliği Bakanlığı ve Merkezi Finans ve İhale Birimi’nin müşterek çalışmaları sonucunda ,Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nde düzenlenen eğitim programında Avrupa Birliği Yetkilisi tarafından “Türkiye-AB Mali İşbirliği-IPA” başlıklı sunumda,Türkiye-AB Mali İlişkilerinin Tarihçesi IPA Dönemi ,IPA Bileşenleri ile AB Bakanlığı tarafından yürütülen projeler konularına yer verilmiştir.
Merkezi Finans ve İhale Birimi tarafından ise, “Menşe(Origin)Şartı ve Uygulamaları”konulu sunumda,ihale başvurularının değerlendirilmesi,ihaleyi kazanan firma ile sözleşme yapılmasından ,paranın yüklenici firmaya ödenmesine kadar olan süreç ile değerlendirme sonrası yapılan işlemlere ilişkin detaylı bilgiler verilmiştir.TOBB Temsilcisi tarafından ise , “Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı(IPA)Kapsamında Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından bastırılan Türk Malı Belgesi’nin Tanzim ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslar “konulu sunum yapılmıştır. Bu çerçevede odalarımız tarafından yeni düzenlenmiş Usul ve Esaslarda belirtilen hususlar çerçevesinde Türk Malı Belgesinin onay işlemleri yapılabilmektedir.Diğer taraftan ,AB Bakanlığı’nın yazısında belirtildiği üzere 27 Temmuz 2010 tarihinde yürürlüğe giren “Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Komisyonu arasında Türkiye Cumhuriyeti’ne yönelik AB Mali Yardımına ilişkin İşbirliği ve Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA)Beşinci Bileşeni –Kırsal Kalkınma bileşeni (IPARD) Kapsamındaki Yardımın Uygulanması için Kurallar Hakkında Anlaşma”ile tesis edilen IPARD Programı için ;gerek yönetim gerekse buna bağlı akreditasyon ,ihale ve harcama usulleri açısından diğer bileşenlerde takip edilen yöntemlerden farklılıklar gösteren Genişletilmiş Merkezi Olmayan Uygulama Sistemi’nin (EDIS)uygulanmakta olduğu belirtilmiştir.Bu doğrultuda ilgili bileşen fonlarının mali kontrolünün aday ülke statüsündeki ülkemize tevdi edilmiş olduğu ifade edilmiştir.Bu kapsamda , IPARD Programı altında uygulanan tedbirler çerçevesinde ,başvuru çağrılarına çıkılması ,proje seçimi,sözleşmelerin akdedilmesi,ödeme gereklilikleri ve raporlama görevlerinin hem merkez hem de taşra yapılanması akredite edilmiş bulunan “Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu’na(TKDK) atfedilmiş olduğu bildirilmiş ve bu kapsamda projelerin değerlendirilmesi ,sözleşmeye bağlanması ve ödeme işlemlerinin Avrupa Komisyonu ile birlikte belirlenen programa münhasır prosedürler çerçevesinde gerçekleştirildiği bildirilmiştir. Yazıda,TKDK tarafından,01.08.2011 tarihinden 1 Mayıs 2013 tarihine kadar olan sure içerisinde “Yerli Malı Belgesi”nin yerine “1406-Ödemeye Esas Belgeler için Çalışma Kağıdı”nda belirtilen muadil belgelerin de Kabul edildiği belirtilmiştir.Bundan böyle de,TKDK tarafından , “Türk Malı Belgesi” ile birlikte bu belge yerine geçen muadil belgelerin de Kabul edileceği belirtilmiştir. Ayrıca, yazıda TKDK tarafından,01.08.2011 tarihinden 1 Mayıs 2013 tarihine kadar olan sure içerisinde, “Yerli Malı Belgesi”nin yerine , “1406-Ödemeye Esas Belgeler için Çalışma Kağıdı”nda belirtilen muadil belgelerin de Kabul edileceği belirtilmiştir. Ayrıca,yazıda,TKDK tarafından 1 Mayıs 2013 tarihinden itibaren kendilerine ibraz edilecek Türk Malı Belgelerinin,ilgili odalar tarafından onaylanmış olmaları koşuluyla ,üzerinde üretici firma bilgilerinin ve/ve ya onaylı üretici firma beyanlarının yer almaması ya da yüklenici firma ile sözleşme makamına dair bilgilerin bulunmaması halinde de geçerli olarak Kabul edilecektir. Üyelerimize önemle duyurulur.